Ferdig
18.03.2023
11:00 - 16:00
Lagringsløsningen store01 er utilgjengelig. Vi forventer at tjenesten er tilbake i løpet av dagen.
12:00 Løsning:
PC: Restarte PC
Farm: Logg av Farm og logg inn igjen
---
Noen brukere opplever problemer med tilgang på hjemmeområder (M:) og fellesområder (T:).
Det jobbes med å løse dette.
Saken oppdateres på https://varsel.it.ntnu.no
09:55 OK igjen
---
1 av 4 filsystemer som inneholder studentenes hjemmeområder er gått full, slik at noen studenter ikke får lagret.
Det jobbes med å fikse det
13:15 Da er alle fellesområder igjen tilgjengelige.
---
10:30 Fellesområdene er nå på vei tilbake ett etter ett.
Dette skjer alfabetisk, og den holder nå på med OD.
---
Det er flere meldinger fra personer som har problemer med å nå diverse filområder.
Vi jobber med å finne ut av problemet
Ferdig
05.10.2017
16:00 - 21:59
Lagringsløsningen NetApp oppgraderes
torsdag 5/10 mellom 18:00 og midnatt.
Tjenesten vil være tilgjengelig gjennom hele oppgraderingen, med unntak av et par korte perioder (1-2 minutter) i løpet av kvelden.
Ferdig
09.09.2017
08:00 - 23:00
IT-avdelingen skal oppgradere deler av NTNUs lagringsløsning.
Arbeidet starter lørdag 9/9 kl. 10, og forventes ferdig i løpet av lørdagen.
Følgende tjenester bli utilgjengelig mens arbeidet pågår:
- Hjemmeområder for studenter
- Websider for ansatte og studenter (folk.ntnu.no)
- Websider for organisasjoner (org.ntnu.no)
- Filområder i Kundesenteret
- Webhoteller driftet av NTNU IT
- Skjematjenesten
- Bloggtjenesten
- farm.ntnu.no for studenter
Spørsmål? Ta kontakt med Orakeltjenesten (orakel@ntnu.no eller 735 91500).
25/8:
Hjemmeområder og andre filområder fungerer som normalt.
Har du fortsatt problemer med fil/hjemmeområde ber Orakeltjenesten om at du først restarter PCen, og tar kontakt dersom dette ikke hjelper.
24/8:
Det er for tiden problemer med tilgang på hjemmeområder.
Feilen skal være funnet og fikset, men fortsatt vil det oppleves treghet og utilgjengelighet en liten periode fremover.
Vi overvåker systemet for å se at det stabiliserer seg.
Ferdig
11.03.2017
09:00 - 17:00
Lørdag 11/3 vil enkelte lagringsløsninger flyttes over på ny maskinvare. Arbeidet starter klokken 10.00, og forventes ferdig innen 18.00.
Mens arbeidet pågår vil det ikke være mulig å lagre/hente data fra disse. Se fullstendig liste nedenfor.
NTNUs eksterne websider og Innsida vil være utilgjengelig fra klokken 10. Brukerne vil dirigeres til alternativ informasjonsside.
Fellesområder og hjemmeområder for ansatte og studenter er ikke berørt.
Berørt:
- ivt_ipthome
- ivt_aurlab
- ivt_ipt_pets2
- ivt_html
- ivt_energilab
- ivt_iptwww
- ivt-livinglab
- ivt_ipthome
- ivt-aurlab
- ivt-ipt-stud
- itavd-installshare
- itavd-mssqlbackup
- itavd-winbackup
- itavd-transitt
- itavd-sccm
- itavd-extest
- itavd-artsdata
- itavd-cognos
- itavd-romdata
- itavd-skypeshare
- itavd-baswaredata
- itavd-maconomy
- itavd-syllabus
- bmh-kurs
- ub-kurs
- ocr-ntnuvidere
- fs-ntnuvidere
- ab-profil
- multimediasenteret sin openvideo
- mms-render
- Vm-foto
Fra kl 10 lørdag 15. oktober og ut helgen vil det ikke være tilgang til NTNUs datalagringsløsning (hjemmeområder). Disse være tilgjengelige igjen mandag morgen.
NB: Dette vil også gi nedetid på relaterte systemer som Programfarm / farm.ntnu.no
IT-avdelingen tar nå i bruk en ny og bedre lagringsløsning for å løse problemene med hjemmeområdene i høst.
Les mer om nedetiden.
Les mer om problemene med hjemmeområdene
Latest Update 12.10
Tjenesten kjører som normalt.
Vi er fullt igang med test av den nye lagringsløsningen.
Hendelsesforløp og historikk:
Incident NTNU IT
Problemer med hjemmeområde fører til påloggingsproblemer.
Følg med på lenken[1] under for å holde deg oppdatert om status:
[1] https://innsida.ntnu.no/web/guest/reader/-/messageservice/message/urn:uuid:831f2208-5209-38ba-a9bf-cf0e5eee8548
Hjemmeområdene er nå oppe igjen.
Det var en hardware-feil som forårsaket at mange opplevde utilgjengelighet i dag.
Dette er nå midlertidig rettet.
Ny del ble bestilt tidligere i dag og blir installert i morgen.