Viser varsler som påvirker systemet: innsida

Ferdig
15.02.2024 16:00 - 23:00

IT-avdelingen utfører vedlikehold på sentrale systemer 15. februar fra 16:00 - 23:00.

 

NTNUs ansatte og studenter kan oppleve korte avbrudd i enkelte IT-tjenester. Avbruddene skyldes vedlikehold på server, men vil altså kunne merkes på PC hos ansatte.

Vedlikeholdet utføres av sikkerhetsmessige og tekniske årsaker for at  IT-avdelingen skal kunne tilby sikre og stabile systemer for NTNUs faglige miljøer, studenter og ansatte.

 

Merk:

Det er også planlagt vedlikehold på infrastrukturen bak Innsida og NTNUs eksterne websider. Disse vil få en midlertidig informasjonsside mens vedlikeholdet pågår.

 

Ta kontakt med Orakeltjenesten i NTNU Hjelp hvis du har spørsmål om vedlikeholdet.

Ferdig
16.11.2023 16:00 - 23:00

IT-avdelingen utfører vedlikehold på sentrale systemer torsdag 16. november fra 16:00 - 23:00.

NTNUs ansatte og studenter kan oppleve korte avbrudd i enkelte IT-tjenester. Avbruddene skyldes vedlikehold på server, men vil altså kunne merkes på PC hos ansatte.

Vedlikeholdet utføres av sikkerhetsmessige og tekniske årsaker for at  IT-avdelingen skal kunne tilby sikre og stabile systemer for NTNUs faglige miljøer, studenter og ansatte.

 

Merk:

Det er også planlagt vedlikehold på infrastrukturen bak Innsida og NTNUs eksterne websider. Disse vil få en midlertidig informasjonsside mens vedlikeholdet pågår.

 

Ta kontakt med Orakeltjenesten i NTNU Hjelp hvis du har spørsmål om vedlikeholdet.

Ferdig
14.09.2023 16:00 - 23:00

IT-avdelingen utfører vedlikehold på sentrale systemer torsdag 14. september fra 16:00 - 23:00.

NTNUs ansatte og studenter kan oppleve korte avbrudd i enkelte IT-tjenester. Avbruddene skyldes vedlikehold på server, men vil altså kunne merkes på PC hos ansatte.

Vedlikeholdet utføres av sikkerhetsmessige og tekniske årsaker for at  IT-avdelingen skal kunne tilby sikre og stabile systemer for NTNUs faglige miljøer, studenter og ansatte.

 

Merk:

Det er også planlagt vedlikehold på infrastrukturen bak Innsida og NTNUs eksterne websider. Disse vil få en midlertidig informasjonsside mens vedlikeholdet pågår.

 

Ta kontakt med Orakeltjenesten i NTNU Hjelp hvis du har spørsmål om vedlikeholdet.

Uforutsett hendelse
Opprettet: 07.08.2023 08:07 Oppdatert: 09.08.2023 12:51

Officeportalen for å laste ned Microsofts Office-programvare og for å bruke office i nettleseren er for mange brukere utilgjengelig.

Problemet kan unngås ved å i stedet besøke https://portal.office.com/

09.29 : Problemet har blitt løst og Office-portalen skal være tilgjengelig igjen

Ferdig
26.06.2023 16:00 - 18:00

Mandag 26. juni ca kl 17:00 vil NTNUs internettforbindelse med "resten av verden" være nede. Vi forventer at nedetiden vil være noen få minutter.

Dette er en videreføring av arbeidet på NTNUs internettforbindelse 19/6. Mens arbeidet pågår vil NTNUs nettsider være utilgjengelig fra "utsiden". Det vil heller ikke være mulig å bruke NTNU VPN.

 

Ta kontakt med Orakeltjenesten i NTNU Hjelp dersom du har spørsmål om vedlikeholdet.

Ferdig
15.06.2023 16:00 - 23:00

IT-avdelingen utfører vedlikehold på sentrale systemer 15. juni fra 16:00 - 23:00.

 

NTNUs ansatte og studenter kan oppleve korte avbrudd i enkelte IT-tjenester. Avbruddene skyldes vedlikehold på server, men vil altså kunne merkes på PC hos ansatte.

Vedlikeholdet utføres av sikkerhetsmessige og tekniske årsaker for at  IT-avdelingen skal kunne tilby sikre og stabile systemer for NTNUs faglige miljøer, studenter og ansatte.

 

Merk:

Det er også planlagt vedlikehold på infrastrukturen bak Innsida og NTNUs eksterne websider. Disse vil få en midlertidig informasjonsside mens vedlikeholdet pågår.

 

Ta kontakt med Orakeltjenesten i NTNU Hjelp hvis du har spørsmål om vedlikeholdet.

Ferdig
18.03.2023 11:00 - 16:00

IT-avdelingen utfører vedlikehold på deler av NTNUs fillagringsløsning  lørdag 18. mars mellom 11:00 - 16:00.

Innsida og NTNUs eksterne websider vil miste tilgang til lagringsløsningen en times tid i første halvdel av tidsrommet. Det  vil da vises en midlertidig informasjonsside.

 

Vi beklager kort varslingstid.

Ta kontakt med Orakeltjenesten i NTNU Hjelp hvis du har spørsmål om vedlikeholdet.

Ferdig
16.02.2023 16:00 - 23:00

IT-avdelingen utfører vedlikehold på sentrale systemer 16. februar fra 16:00 - 23:00.

NTNUs ansatte og studenter kan oppleve korte avbrudd i enkelte IT-tjenester. Avbruddene skyldes vedlikehold på server, men vil altså kunne merkes på PC hos ansatte.

Vedlikeholdet utføres av sikkerhetsmessige og tekniske årsaker for at  IT-avdelingen skal kunne tilby sikre og stabile systemer for NTNUs faglige miljøer, studenter og ansatte.

 

Merk:

Det er også planlagt vedlikehold på infrastrukturen bak Innsida og NTNUs eksterne websider. Disse vil få en midlertidig informasjonsside mens vedlikeholdet pågår.

 

Ta kontakt med Orakeltjenesten i NTNU Hjelp hvis du har spørsmål om vedlikeholdet.

 

Uforutsett hendelse
Opprettet: 16.08.2019 06:00 Oppdatert: 19.08.2019 06:39

Det er problemer med Innsida fredag morgen. Dette berører det meste av person, studie, org informasjon på både Innsida og eksternweb.

Det jobbes med feilretting nå

Uforutsett hendelse
Opprettet: 16.05.2019 05:42 Oppdatert: 16.05.2019 13:50

Innsida er treg i morgentimene torsdag. 

Vi er klar over problemet og jobber for å finne ut av det.

Uforutsett hendelse
Opprettet: 29.08.2018 10:55 Oppdatert: 31.08.2018 05:56

29/8 13:15:

Årsak er funnet, og feilretting pågår. De berørte vil kunne logge inn på Innsida i morgen 30/8.

---

NTNU-studenter med nylig aktiverte kontoer får feilmelding ved innlogging på Innsida. Innlogging i Blackboard fungerer.

Vi på IT-avdelingen jobber med å finne ut av problemet.

 

Uforutsett hendelse
Opprettet: 18.06.2018 08:32 Oppdatert: 22.06.2018 07:22

Innsida har i dag vært treg og delvis utilgjengelig for flere brukere.

Det jobbes med å finne årsak og å løse det

Uforutsett hendelse
Opprettet: 27.04.2018 07:46 Oppdatert: 02.05.2018 13:05

Oppslag på NTNU-ansatte på Innsida er delvis utilgjengelig.

IT-avdelingen arbeider med å rette opp dette. Det forventes at alt er tilbake til normalt innen 10:15.

Uforutsett hendelse
Opprettet: 26.04.2018 06:15 Oppdatert: 27.04.2018 08:04

9:49 

Innsida er i ferd med å stabilisere seg og virker for de fleste, men det gjenstår fortsatt noe arbeid før tjenesten er tilbake i normal drift.

----

Det er problemer med Innsida.

Det jobbes med å løse feilen.
 

Uforutsett hendelse
Opprettet: 22.02.2018 07:25 Oppdatert: 15.03.2018 13:04

Det er problemer med Innsida.

Det er newsfeeden som sliter.

Workaround: Refresh side (F5)

Det jobbes for å løse det

Uforutsett hendelse
Opprettet: 21.11.2017 07:15 Oppdatert: 23.11.2017 09:25

Problemet ble fikset tidlig i morges. Sertifikat oppdatert.

---

Flere får melding om utgått sertifikat når de prøver å logge på Innsida i dag.

Vi jobber med saken.

Uforutsett hendelse
Opprettet: 21.08.2017 08:51 Oppdatert: 25.08.2017 06:51

14:10 

Innsida friskmeldes.
Det er gjort tiltak som har gjort og tjenesten er overvåket siden ca kl 11.

Konklusjonen er  at vi nå er tilbake til normalt tjenestenivå.

---

Det er problemer med Innsida for tiden.

Det oppleves treghet og utilgjengelighet ved forsøk på å aksessere den
Det jobbes med dette fra IT.

Ferdig
11.03.2017 09:00 - 17:00

Lørdag 11/3 vil enkelte lagringsløsninger flyttes over på ny maskinvare. Arbeidet starter klokken 10.00, og forventes ferdig innen 18.00.

Mens arbeidet pågår vil det ikke være mulig å lagre/hente data fra disse. Se fullstendig liste nedenfor.

NTNUs eksterne websider og Innsida vil være utilgjengelig fra klokken 10. Brukerne vil dirigeres til alternativ informasjonsside.

Fellesområder og hjemmeområder for ansatte og studenter er ikke berørt.

 

Berørt:

  • ivt_ipthome
  • ivt_aurlab
  • ivt_ipt_pets2
  • ivt_html
  • ivt_energilab
  • ivt_iptwww
  • ivt-livinglab
  • ivt_ipthome
  • ivt-aurlab
  • ivt-ipt-stud
  • itavd-installshare
  • itavd-mssqlbackup
  • itavd-winbackup
  • itavd-transitt
  • itavd-sccm
  • itavd-extest
  • itavd-artsdata
  • itavd-cognos
  • itavd-romdata
  • itavd-skypeshare
  • itavd-baswaredata
  • itavd-maconomy
  • itavd-syllabus
  • bmh-kurs
  • ub-kurs
  • ocr-ntnuvidere
  • fs-ntnuvidere
  • ab-profil
  • multimediasenteret sin openvideo
  • mms-render
  • Vm-foto

 

Ferdig
Start: 01.12.2016 23:00 Slutt: 16.12.2016 11:00

Import av data fra Paga til sentrale IT-systemer ble stoppet i dag.

Dette ble gjort for å sikre korrekte data i sentrale IT-systemer etter omorganiseringen av NTNU ved nyttår.

 

Det betyr at nye innlegginger og endringer som gjøres i Paga fra og med i dag (2/12-16) _ikke_ vil flyte over i andre IT- systemer (epostkonto, adgangskontroll, utskrift, Innsida, mm).

 

Import fra Paga startes opp igjen tidligst 29/12 2016.

 

Dersom det i denne perioden oppstår akutte behov for endringer kan HR ta kontakt med orakel@ntnu.no, og IT-avdelingen vil gjøre så godt vi kan for å løse behovet.

 

Ta gjerne kontakt med orakel@ntnu.no ved spørsmål.

Ferdig
Start: 01.11.2016 07:00 Slutt: 01.12.2016 07:00

Vi rydder i såkalte ‘Manuelle tilknytninger’ i brukerdatabasen BAS.

Hva dette vil si for brukere:
Flere vil kunne oppleve å miste tilgangen til basis systemer som Innsida.

Merk: Alle som berøres av ryddingen vil få beskjed om dette i e-post før tilgang mistes.

Dette oppstår fordi det nå er satt sluttdato på alle manuelle registrerte tilknytninger i BAS som ikke hadde sluttdato. De tilknytningene som hadde en dato fra før er ikke endret.

Hva kan du gjøre om du opplever dette:

Autorative systemer for tilknytninger hos NTNU er FS for studenter og PAGA for ansatte. Hør med din leder om din tilknytning burde vært oppdatert i PAGA.
For eksterne og ansatte med spesielle tilknytninger kan det være lurt å kontakte orakel og finne en bedre løsning eller sette ny sluttdato.

Uforutsett hendelse
Opprettet: 12.10.2016 13:31 Oppdatert: 18.10.2016 07:08

En konfigurasjonsfeil førte til at ca 24.000 e-postadresser forsvant fra brukere i kjernen i dagens synk.

Feilen medførte blant annet:

  • at ansattlister på eksternweb ble svært mangelfulle
  • innsida-tilgang krever e-post 
  • Mangelfult personsøk

Feilen er rettet og manuelle synker er kjørt.
Vi feilsøker videre for å sikre at det ikke blir etterslep av problem pga. dette.

Om det oppdages feil på ansattlister eller personsøk som kan være relatert til denne feilen, vennligst meld dette inn til orakel@ntnu.no

Uforutsett hendelse
Opprettet: 15.05.2015 09:32 Oppdatert: 16.05.2015 09:53

Telefonkatalog-tjenesten på Innsida er utilgjengelig for øyeblikket.

Vi jobber med å få det opp igjen så fort som vi kan.

Alle systemer

www.ntnu.no innsida e-post kalender pagaweb vpn sharepoint farm itslearning bas.ntnu.no lagring ephorte studentweb basware analytix utskrift office365 datanett kablet trådløst Campus Trondheim followprint Campus Gjøvik Campus Ålesund skype Læringsportalen Teamsite Blackboard Fronter lync skype for business berg-hansen dataflyt Cristin sikkerhet folk.ntnu.no org.ntnu.no studenter ansatte sentralbord rutinemessig vedlikehold server PC nice idun Mac