Viser varsler som påvirker systemet: e-post

Starter om 1 dag
14.12.2017 16:00 - 23:30

IT-avdelingen utfører vedlikehold på sentrale systemer

14. desember fra 16:00 - 23:00

I forbindelse med vedlikeholdet vil brukerne kunne oppleve korte avvik i noen av NTNUs IT-tjenester, blant annet Skype for Business, Exchange og Programfarm.

Vedlikeholdet utføres av sikkerhetsmessige og tekniske årsaker for at  IT-avdelingen skal kunne tilby sikre og stabile systemer for NTNUs faglige miljøer, studenter og ansatte.

Ved spørsmål, ta kontakt med Orakeltjenesten (orakel@ntnu.no eller tlf. 91500).

Uforutsett hendelse
Opprettet: 04.10.2017 08:16 Oppdatert: 10.10.2017 08:41

10:50: Ikke meldt om nye tilfeller

---

Vi har de siste hatt problemer med at diverse exchange-tjenester krever passord opptil flere ganger daglig.

Vi undersøker hva som kan være årsaken

Berørte programmer:
Outlook
​Skype for Business

Ferdig
12.10.2017 16:00 - 21:00

IT-avdelingen utfører vedlikehold på sentrale systemer 

   12. oktober fra 16:00 - 21:00

I forbindelse med vedlikeholdet vil brukerne kunne oppleve korte avvik i noen av NTNUs IT-tjenester, blant annet Skype for Business, Exchange og Programfarm.

 

Vedlikeholdet utføres av sikkerhetsmessige og tekniske årsaker for at  IT-avdelingen skal kunne tilby sikre og stabile systemer for NTNUs faglige miljøer, studenter og ansatte.

 

Ved spørsmål, ta kontakt med Orakeltjenesten (orakel@ntnu.no eller tlf. 91500).

 

 

Uforutsett hendelse
Opprettet: 08.03.2017 15:30 Oppdatert: 28.03.2017 08:20

27.03
Problemet med oppsett av studentepost (IMAP-klienter) anses som over. 

Saken ble eskalert til MS, men en gjennomgang av hendelser den siste tiden hos studentoraklene viste at det ikke var kommet nye henvendelser.

Det ble gjort testing fra flere klienter og feilen lot seg ikke fremprovosere igjen.
Det er også verifisert av noen som opprinnelig hadde problemet - Det har ikke vært noen problem med dette i det siste hos noen av dem.

Saken er derfor avsluttet hos MS, uten av vi har funnet noen årsak til at det skjedde. Så får vi heller ta den opp igjen om det oppstår på nytt.

-----

20.03
Vi sliter fremdeles med oppsett av IMAP mailklienter for studenter. Våre egne systemer er sjekket, og vi har nå søkt bistand fra Microsoft for å løse dette.

-----

Studentorakel mottar mye henvendelser om at oppsett av NTNU mailkonto i diverse mailklienter ikke lenger fungerer. Problemet ser ut til å ha oppstått iløpet av helgen.

De får tilgang til mail via webmail (https://innsida.ntnu.no/o365) men blir låst ute grunnet feiling i autorisering fra samtlige mail-klienter.

Workaround blir webmail mens vi undersøker feilen.
Foreløpig kan vi ikke se noe galt i AD, Exchange og O365.

Ferdig
Start: 02.12.2016 00:00 Slutt: 16.12.2016 12:00

Import av data fra Paga til sentrale IT-systemer ble stoppet i dag.

Dette ble gjort for å sikre korrekte data i sentrale IT-systemer etter omorganiseringen av NTNU ved nyttår.

 

Det betyr at nye innlegginger og endringer som gjøres i Paga fra og med i dag (2/12-16) _ikke_ vil flyte over i andre IT- systemer (epostkonto, adgangskontroll, utskrift, Innsida, mm).

 

Import fra Paga startes opp igjen tidligst 29/12 2016.

 

Dersom det i denne perioden oppstår akutte behov for endringer kan HR ta kontakt med orakel@ntnu.no, og IT-avdelingen vil gjøre så godt vi kan for å løse behovet.

 

Ta gjerne kontakt med orakel@ntnu.no ved spørsmål.

Uforutsett hendelse
Opprettet: 09.11.2016 08:54 Oppdatert: 15.11.2016 12:34

Oppdatering:

Det var ca 25,000 mail som ble sperret, siste mail ble frisluppet 21:59

--
Feil i en spamfilter-regel førte til at all ekstern e-post fikk unormal høy spam-faktor, det oppsto 10:37 og ble rettet 13:17

E-post som ble holdt pga. feilen frislippes 13:17, pga. mengden må en nok påregne en del kø før all mail er sendt.

Ferdig
22.10.2016 10:00 - 20:00

Exchange 2013 oppdateres til nyeste cumulative update

lørdag 22/10  kl. 10:00 - 20:00

Tjenesten vil være tilgjengelig mens arbeidet pågår.
(Serverne patches individuelt.)

Merk at brukere innlogget på webmail vil bli kastet ut når oppdatering starter på serveren de er koblet til. Brukerne må da logge seg inn på nytt.

Les mer om oppdateringen her:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3177670

Uforutsett hendelse
Opprettet: 12.02.2016 08:50 Oppdatert: 12.02.2016 09:21

Office365 er for øyeblikket utilgjengelig.

M.a.o. studenter har ikke tilgang til e-posten sin.

Vi har folk på saken.

Uforutsett hendelse
Opprettet: 03.12.2015 13:35 Oppdatert: 03.12.2015 15:04

Office365 har vært nede i dag fra kl 09:00 til ca. kl 13:00.
Det har kommet inn meldinger om at folk har klart å logge seg inn nå,
på tross Microsoft ikke har friskmeldt Office365 selv.

Uforutsett hendelse
Opprettet: 09.07.2015 14:20 Oppdatert: 22.07.2015 08:26

Oppdatering kl 15:23: Vi har nå lagt til en app som fikser Outlook problemet ute på farmen. Appen heter for "Reset Outlook" og den ligger under "Geek!" mappen på farm.ntnu.no.
--
Vi har nylig blitt gjort oppmerksom på at folk får ikke startet opp sin Outlook 2013 via farmen.
Vennligst bruk deres lokale e-postklient eller webmail inntil vi får nøstet opp i problemet.

Uforutsett hendelse
Opprettet: 04.05.2015 12:59 Oppdatert: 04.05.2015 13:54

Oppdatering: Problemet skal nå være løst.

Vi har for øyeblikket problemer med en database som forårsaker påloggingsproblemer for rundt 150 brukere på webmail(OWA) De vil få en feilmelding: "403 - Access denied" om de forsøker å logge seg på.

Uforutsett hendelse
Opprettet: 24.04.2015 12:23 Oppdatert: 04.05.2015 12:53

Vi har hatt en del bounce av e-post i dag mellom kl 09:50 og 11:30.

Omfanget er fortsatt litt uklart.

Avsenderne av de e-postene som aldri nådde mottakerne skal ha fått en automatisk beskjed tilbake om at e-posten ikke kom fram til mottakeren.

Problemet ble rettet opp rundt kl 11:30.

Uforutsett hendelse
Opprettet: 23.02.2015 10:50 Oppdatert: 11.03.2015 09:25

Oppdatering 24/2 09:40

Det ser ut som at det er fortsatt noen som har problemer med e-post etter i går.
NTNU IT ser på saken.

Ref: Innsida melding

Uforutsett hendelse
Opprettet: 18.02.2015 10:52 Oppdatert: 23.02.2015 10:52

Vi jobber fortsatt med å få løst Outlook problemet der noen Outlook-klienter har sluttet å motta e-post siden 16. Januar.

Frem til problemet er fikset kan du bruke webmail eller mobile enheter, som fungerer helt fint.

Original Innsida melding

 

Uforutsett hendelse
Opprettet: 19.01.2015 09:51 Oppdatert: 17.02.2015 15:53

Noen Outlook-klienter har problemer med å vise ny epost i Innboks. IT-avdelingen jobber med problemet. 

I mellomtiden kan du bruke https://mail.ntnu.no eller mobile enheter.

Det finnes også en workaround, se Innsida.

Alle systemer

www.ntnu.no innsida e-post kalender pagaweb vpn sharepoint farm itslearning bas.ntnu.no lagring ephorte studentweb basware analytix utskrift office365 datanett kablet trådløst Campus Trondheim followprint Campus Gjøvik Campus Ålesund skype Læringsportalen Teamsite Blackboard Fronter lync skype for business berg-hansen dataflyt Cristin sikkerhet folk.ntnu.no org.ntnu.no studenter ansatte