Ferdig
29.08.2022
01:00 - 03:00
Natt til mandag 29/8 (fra 01:00) vil programfarm-serverne bli restartet på grunn av vedlikehold.
Dette fører til at alle brukere blir logget ut.
For å forhindre datatap anbefaler vi at du selv logger av ved arbeidsdagens slutt i dag, fredag 26/8.
Merk: kavlifarm, teslafarm og elfarm blir ikke berørt.
Noen opplever for øyeblikket problemer med innlogging på farm / programfarm / remote apps
Det feiler for enkelte, mens andre melder om treghet
Vi jobber med saken.
Ferdig
25.09.2019
12:00 - 21:00
På grunn av en sårbarhet i Internet explorer vil Farm.ntnu.no og alle adminstrerte PC-er bli automatisk restartet i ettermiddag.
PC-er vil gi beskjed før restarten, og det vil være mulig å utsette denne i ca 2 timer.
Årsak funnet og rettet klokken 10.
-----
Vi opplever for øyeblikket noen problemer med Farm.
Innebærer at brukere får feil ved bruk av programvare på Farm
Eks Word[A]
og også Remote Desktop
Feilen er funnet og vi jobber nå med å få tjeneste i normal drift.
Ferdig
13.06.2019
14:00 - 16:00
Torsdag 13/6 blir programmet Foxit PhantomPDF fjernet fra startmenyen på administrerte PCer. I midten av august vil det også fjernes fra farm.ntnu.no.
Fremover vil programmet PdfEditor være standard PDF-program på Programfarm.
Har du spørsmål?
Ta kontakt med Orakeltjenesten på epost orakel@ntnu.no, eller ring 735 91 500.
Ferdig
14.02.2019
15:00 - 15:30
Med NTNUs Programfarm får du som student eller ansatt tilgang til mange Windows-programmer - uten å ha dem installert på din egen maskin. Dette er spesielt nyttig om du sitter på en ikke-Windows maskin.
Oppgradering av Adminfarm [A] torsdag 14/2 klokken 16
Programmer med navn som slutter på [A] er en del av det vi kaller Adminfarm. Klokken 16 torsdag 14/2 vil denne bli oppgradert, og det vil gi bedre kapasitet for alle som bruker [A]-programmer.
Du som arbeider i Adminfarm klokken 16 vil bli automatisk logget ut, og må logge inn på nytt.
Etter oppgraderingen vil det meste være som før, men:
Personlige tilpasninger kan mangle
Noen vil oppleve at personlige tilpasninger i programvare er borte. Eksempler på dette er signaturer i Outlook, personlige ordlister, etc. IT-avdelingen har sikkerhetskopi av dine personlige innstillinger. Ta kontakt med Orakeltjenesten, så hjelper vi deg med å få tilpasningene på plass igjen.
Nytt grensesnitt i eksternt skrivebord
Du som bruker Adminfarm som eksternt skrivebord vil merke at grensesnittet har endret seg. Nå ligner det på Windows 10.
Har du spørsmål?
Ta kontakt med Orakeltjenesten på epost orakel@ntnu.no eller ring 735 91 500.
26.11: Etter problemer på morgenen er nå alt oppe igjen.
-
Pålogging/autentisering fungerer for øyeblikket.
Brukere blir bedt om passord. Det er ikke noen fare ved å skrive passord på nytt.
-
Vi har for øyeblikket problemer med autentisering i Outlook og Skype for Business.
Bruk mail.ntnu.no for epost.
Vi jobber for å løse problemet
10:36 I orden
---
Det er for øyeblikket problemer med tilkobling til Adminfarm.
Brukere får feilmelding og får ikke startet programmer herfra.
Eks: Word 2016 [A] (A indikerer at applikasjonen ligger på Adminfarm)
Det jobbes for å finne feilen
Det er for øyeblikket problemer med tilkobling til Adminfarm.
Brukere får dermed ikke startet programmer herfra.
Eks: Word 2016 [A] (A indikerer at applikasjonen ligger på Adminfarm)
Det jobbes for å finne feilen
Ferdig
11.01.2018
15:00 - 22:00
IT-avdelingen utfører vedlikehold på sentrale systemer
11. januar fra 16:00 - 23:00
I forbindelse med vedlikeholdet vil brukerne kunne oppleve korte avvik i noen av NTNUs IT-tjenester, blant annet Skype for Business, Exchange og Programfarm.
Vedlikeholdet utføres av sikkerhetsmessige og tekniske årsaker for at IT-avdelingen skal kunne tilby sikre og stabile systemer for NTNUs faglige miljøer, studenter og ansatte.
Ved spørsmål, ta kontakt med Orakeltjenesten (orakel@ntnu.no eller tlf. 91500).
Ferdig
14.12.2017
15:00 - 22:30
IT-avdelingen utfører vedlikehold på sentrale systemer
14. desember fra 16:00 - 23:00
I forbindelse med vedlikeholdet vil brukerne kunne oppleve korte avvik i noen av NTNUs IT-tjenester, blant annet Skype for Business, Exchange og Programfarm.
Vedlikeholdet utføres av sikkerhetsmessige og tekniske årsaker for at IT-avdelingen skal kunne tilby sikre og stabile systemer for NTNUs faglige miljøer, studenter og ansatte.
Ved spørsmål, ta kontakt med Orakeltjenesten (orakel@ntnu.no eller tlf. 91500).
Ferdig
12.10.2017
14:00 - 19:00
IT-avdelingen utfører vedlikehold på sentrale systemer
12. oktober fra 16:00 - 21:00
I forbindelse med vedlikeholdet vil brukerne kunne oppleve korte avvik i noen av NTNUs IT-tjenester, blant annet Skype for Business, Exchange og Programfarm.
Vedlikeholdet utføres av sikkerhetsmessige og tekniske årsaker for at IT-avdelingen skal kunne tilby sikre og stabile systemer for NTNUs faglige miljøer, studenter og ansatte.
Ved spørsmål, ta kontakt med Orakeltjenesten (orakel@ntnu.no eller tlf. 91500).
Ferdig
09.09.2017
08:00 - 23:00
IT-avdelingen skal oppgradere deler av NTNUs lagringsløsning.
Arbeidet starter lørdag 9/9 kl. 10, og forventes ferdig i løpet av lørdagen.
Følgende tjenester bli utilgjengelig mens arbeidet pågår:
- Hjemmeområder for studenter
- Websider for ansatte og studenter (folk.ntnu.no)
- Websider for organisasjoner (org.ntnu.no)
- Filområder i Kundesenteret
- Webhoteller driftet av NTNU IT
- Skjematjenesten
- Bloggtjenesten
- farm.ntnu.no for studenter
Spørsmål? Ta kontakt med Orakeltjenesten (orakel@ntnu.no eller 735 91500).
9:15: farm.ntnu.no fungerer som normalt
-----
Websiden farm.ntnu.no er ikke tilgjengelig.
Oppstart og bruk av programmer på programfarm via startmenyen fungerer som normalt.
Ferdig
15.06.2017
14:00 - 17:00
Programfarm vil være utilgjengelig på grunn av oppdatereinger torsdag 15/6 mellom 16 og 19.
Fra kl 10 lørdag 15. oktober og ut helgen vil det ikke være tilgang til NTNUs datalagringsløsning (hjemmeområder). Disse være tilgjengelige igjen mandag morgen.
NB: Dette vil også gi nedetid på relaterte systemer som Programfarm / farm.ntnu.no
IT-avdelingen tar nå i bruk en ny og bedre lagringsløsning for å løse problemene med hjemmeområdene i høst.
Les mer om nedetiden.
Les mer om problemene med hjemmeområdene
Latest Update 12.10
Tjenesten kjører som normalt.
Vi er fullt igang med test av den nye lagringsløsningen.
Hendelsesforløp og historikk:
Incident NTNU IT
Oppdatering 09:50
Vi har ingen kø på hjemmeområdet, tjenestene fungerer som de skal igjen.
-----
Oppdatering 09:10
Restart av Connection broker har gitt stor pågang til hjemmeområdet som et resultat.
-----
Oppdatering 09:00
Vi restarter connection broker for farm for å tillate nye tilkoblinger.
-----
Det har oppstått et problem med farm.ntnu.no nettsiden i helgen.
Om en logger inn blir en kun møtt med en tom side.
For de som har farm koblet opp fra før på sin NTNU-maskin vil du fortsatt kunne kjøre remoteapps via startmenyen.
Vi jobber med å få gateway og snarveier opp igjen så snart som mulig.
Hjemmeområdene er nå oppe igjen.
Det var en hardware-feil som forårsaket at mange opplevde utilgjengelighet i dag.
Dette er nå midlertidig rettet.
Ny del ble bestilt tidligere i dag og blir installert i morgen.
Oppdatering kl 15:23: Vi har nå lagt til en app som fikser Outlook problemet ute på farmen. Appen heter for "Reset Outlook" og den ligger under "Geek!" mappen på farm.ntnu.no.
--
Vi har nylig blitt gjort oppmerksom på at folk får ikke startet opp sin Outlook 2013 via farmen.
Vennligst bruk deres lokale e-postklient eller webmail inntil vi får nøstet opp i problemet.